Importera kontakter med bakgrundsdata för utskick av dina enkäter

Så här gör du för att importera kontakter med bakgrundsdata!

I det här inlägget kommer vi gå igenom hur du lägger in kontakter med valfri bakgrundsdata (eget fält).
Detta kan vara bra att göra om du enkelt vill kunna sortera ut ett eget segments svar i en rapport. Eller så kan det vara att du vill ladda upp adressen till dina respondenter, för att skicka påminnelse via snigel post till de som ej svarat på din enkätundersökning trots flera påminnelser. Då kan du på ett smidigt sätt se vilka som ej öppnat enkäten och då printa ut en pappers  kopia av enkäten och skriva på adressen på kuvertet innan du postar. Ytterligare användningsområde är när du gör tex en medarbetarundersökning med olika Insamlare per avdelning att då vill ha med bakgrundsdata med vilken avdelning respondenten tillhör.

Ett smidigt sätt att göra detta på är att använda sig av Microsoft Excel fil tillsammans med vårt inbjudningsverktyg.

Steg 1 – Skapa en kontaktlista i Excel

Öppna ett nytt dokument i Excel.
Skriv i första kolumnen Name,Email,(en anpassad text) i detta fall kommer vi att använda oss av yrke som bakgrundsdata.

Steg 2 – Fyll din lista med kontakter

På raderna under Name,Email,yrke kan vi börja fylla med kontakter achat viagra belgique.
Skriv namn, e-post och bakgrundsdata på dina kontakter  i samma följd som du gjorde på steg1.

Eftersom vi har valt yrke som bakgrundsdata så skriver vi självklart personernas yrke.

Se bild nedan:

enkätverktyg med excel

Steg 3 – Spara listan

När du är klar går du till “Spara som”, väljer filformat CSV (Kommaavgränsad) och skriver de namn du önskar på listan.
Se bild nedan:

undersökning med anpassad bakgrundsdata

Steg 4 – Ladda upp listan i inbjudningsverktyget på FluidSurveys

Gå till Inbjundinsverktyget under Publicera.
Klicka på Lägg till kontakter>Importera kontakter>Choose file sedan letar du rätt på din senaste skapade lista och klicka öppna.

medarbetarundersökning med bakgrundsdata

Steg 5 – Välj bakgrundsdata.

Klicka i alternativet för bakgrundsdata du skapat.

enkät med bakgrundsdata

När du är klar kommer det se ut på följande sätt:

undersökningsverktyg med bakgrundsdata

Skulle du inte se din anpassade kolumn kan du klicka på rullgardinsmenyn “Select custom fields…” och välja till just den.

enkätverktyg med bakgrundsdata

Bra att veta!

Du kan också lägga till bakgrundsdata manuellt på de kontakter du redan laddat upp.
Vill du göra detta går du till Adressboken, klickar på en kontakt och sedan på “Lägg till eget fält”>Nytt eget fält.

eget-fält

 

För mer information om Klarmo Research och SurveyMonkey gå till Professionella undersökningar

Posted in: Blogg

Share this

asdf

Leave a Comment

займ на карту займы онлайн займы в ставрополе срочно займ в барнауле