När man vill ta reda på sina kunders behov är det viktigt att man kollar ordentligt med hjälp av bra enkäter. Idag är det så enkelt gjort att man knappast kan förstå att det kan vara så lätt som det faktiskt är!

Det är bara att spana in på en sajt med enkätmallar, som t.ex. Survio, och välja den som man gillar allra bäst. Då det finns så många som är bra så kan det vara på det viset att man får många favoriter, men det är ju aldrig fel med ett stort utbud- det är bara att gå loss!

Snygg design fångar snabbare uppmärksamheten

Snygg design på enkät

Tänk på att välja en av de enkäter som tilltalar dig estetiskt. Det är viktigt att man blir ”lockad” att kolla igenom en enkät. Det är också klokt att tänka på hur man framställer hela undersökningen – en trist framställd undersökning är aldrig kul att delta i, medan en roligare och mer ”fräsch” variant lockar däremot lätt in personer som vill delta.

Att ta i för mycket kan ge omvänt resultat, så det är lite av en avvägningsfråga när det kommer till design. Det kommer du att märka när du spanar in vad det finns att välja mellan, så det är inga konstigheter.

Vilka frågor ska jag ställa?

Det kan vara svårt att veta vilka frågor man ska ställa, men man vet ju i alla fall alltid vad man vill ha reda på, eller hur? Detta är utgångsläget och sedan är det bara att se till att uttrycka sig på ett bra sätt.

Man ska ställa så direkta frågor som möjligt, men det är samtidigt bra att man ställer frågor som är mer ”öppna”. På så sätt får man mer spännande och givande svar. Ibland är det också så att det man vill veta kanske inte passar sig att ställa en direkt fråga om – då kan man ställa en fråga som är mindre direkt, men som ändå är samma fråga.

Kundexempel:

Träningscentralen - Allt om kost och träning!

Vi hjälpte Träningscentralen.se med ett litet enkätutskick för att ta fram info om folks träningsvanor. Träningscentralen är en informationssida om träningsredskap, träningstips, övningar med mera. Istället för att ställa direkta frågor som ”tränar du mer än 1 gång per vecka?” använde vi öppna frågor och fick fram mycket bättre och mer fullständiga svar.

Minska risk för missförstånd

När man vill ha reda på sina kunders behov är det viktigt att man minimerar risken för missförstånd. Detta gör man enkelt genom att tänka igenom om det man frågar om kan missuppfattas. Är det så är det bara att uttrycka sig på ett annat sätt.